[iDC] [Fwd: Dr. Julian Kücklich: Statement on my dismissal / Erklärung zu meiner Entlassung]

Julian Kücklich deludologist at googlemail.com
Sat Jul 10 04:44:47 UTC 2010

// sorry for cross-posting

Statement on my summary dismissal from the post of professor at the
Mediadesign-Hochschule Berlin

Dear students, colleagues and friends,

On Tuesday, 6th July 2010, the director of the Mediadesign-Hochschule
(MDH) Berlin, Mr Hartmut Bode, informed me that my contract was
terminated without notice and that I was suspended from all my duties as
Professor of Game Design at the university. This summary dismissal
occurred just one month after I was appointed to the professorship.

I have throughout been cooperative and willing to discuss these issues
with the university’s directors, and have endeavoured to avert an
escalation of the situation. Even after the dismissal I have continued
to assure Mr Bode and his deputy, Ms. Georgine Seidl, both in person and
through former colleagues from the department, of my willingness to talk
these issues through.

Since Tuesday, along with academic colleagues from Germany and abroad, I
have requested that the university issue a statement on my dismissal.
The university administration and the Berlin Senate Department for
Education, Science and Research have received numerous emails calling
for them to communicate on their position. A number of well-established
academics with significant international research reputations were among
those requesting a statement on this question.

As neither the university nor the Senate have commented on my dismissal,
I feel compelled to issue this statement, although this is not an easy
step for me to take. Although I shall of course be taking legal action
against the dismissal, I would like to state emphatically that I am not
seeking to damage the university or its staff in any way whatsoever. My
sole concern is to avert speculation and rumours. In the light of the
flood of enquiries I have received over the past few days from my former
colleagues, academic peers, and friends, I feel I can no longer remain
silent.

The decision by the university administration to relieve me of my
teaching duties, including supervision of student degree theses, a
decision announced prior to my dismissal, is one that I find
particularly difficult to understand. In my opinion, and the opinion of
many of my academic peers, this decision is neither comprehensible nor
fair to my former students and BSc candidates.

In this statement I have endeavoured to comply with my contractual
obligations, which continue to apply even after termination by the
university of my contract of employment, and have thus expressly not
disclosed matters pertaining to internal MHD affairs. However, I do
believe that a state-accredited private university must assume public
responsibility for its actions if it is to fulfil its educational remit.

Berlin, 09.07.2010.

Dr. Julian Kücklich

---

Erklärung zur fristlosen Kündigung meiner Professorenstelle an der Media
Design Hochschule Berlin

Liebe Studenten, Kollegen und Freunde,

am Dienstag, den 6. Juli 2010, ist mir vom Rektor der
Mediadesign-Hochschule (MDH) Berlin, Herrn Hartmut Bode, die fristlose
Kündigung ausgesprochen worden und ich bin von allen meinen Pflichten
als Professor für Game Design an der MDH entbunden worden. Die Kündigung
erfolgte nur einen Monat nach meiner Berufung zum Professor.

Ich habe mich gegenüber der Hochschulleitung bis zuletzt gesprächsbereit
und kooperativ gezeigt und versucht, der Eskalation der Situation
entgegenzuwirken. Auch nach der Kündigung habe ich Herrn Bode und seiner
Stellvertreterin, Frau Georgine Seidl, mehrfach persönlich und durch
ehemalige Kollegen aus dem Fachbereich Gesprächsbereitschaft signalisiert.

Ich und meine Wissenschaftlerkollegen im In- und Ausland haben uns seit
Dienstag bemüht, die Hochschule zu bewegen, eine Erklärung zu meiner
Entlassung abzugeben. Die Hochschulleitung und die Senatsverwaltung für
Bildung, Wissenschaft und Forschung sind in zahlreichen Emails dazu
aufgefordert worden, dazu Stellung nehmen. Unter denjenigen, die sich
dafür eingesetzt haben, befanden sich auch namhafte Wissenschaftler, die
eine tragende Rolle in der internationalen Forschung spielen.

Da sich weder die Hochschule noch der Senat zu meiner Entlassung
geäußert hat, sehe ich mich gezwungen diese Erklärung abzugeben, auch
wenn mir dieser Schritt nicht leicht fällt. Auch wenn ich natürlich
gerichtlich gegen die Kündigung vorgehen werde, möchte ich ausdrücklich
betonen, dass es mir nicht darum geht, der Hochschule oder ihren
Mitarbeitern in irgendeiner Weise zu schaden. Mir geht es einzig und
allein darum, Spekulationen und Gerüchten vorzubeugen. Da ich in den
letzten Tagen von meinen ehemaligen Studenten, meinen Kollegen und
Freunden mit Nachfragen überhäuft wurde, kann ich nicht länger schweigen.

Mit besonderem Unverständnis stehe ich der Entscheidung der
Hochschulleitung gegenüber, mich von meinen Pflichten in der Lehre und
bei der Betreuung von Abschlussarbeiten zu entbinden, die bereits vor
der Kündigung getroffen und ausgesprochen wurde. Meines Erachtens ist
dieses Verhalten der Hochschulleitung gegenüber den Studenten und den
Bacheloranden, die ich bis 6.7. betreut habe, unfair und für mich und
viele meiner Kollegen aus Wissenschaft und Forschung nicht nachvollziehbar.

Ich habe mich in dieser Erklärung bemüht, meinen vertraglichen
Verpflichtungen nachzukommen, die auch nach Beendigung des
Vertragsverhältnisses seitens der Hochschule fortbestehen, indem ich auf
die Weitergabe von Interna verzichte. Ich bin jedoch der Meinung, dass
eine private Hochschule, die staatlich akkreditiert ist, gegenüber der
Öffentlichkeit Verantwortung für ihr Handeln übernehmen muss, um ihrem
Bildungsauftrag nachzukommen.

Berlin, den 09.07.2010.

Dr. Julian Kücklich.

--